למה אין חוק שמחמיר עם עבריינים שפוגעים בילדים?

כנסת ישראל, הפרקליטות ושופטי בית המשפט מתוסבכים בראש ולא יודעים מה לעשות. מצד אחד הם רוצים להראות כאילו יש להעניש את הפושעים הכי שפלים, אנשים שפוגעים בילדים, מנגד הם יודעים שיש מחיר מאוד גבוה לכל אדם שנכנס למערכת כחשוד וסוף דרכו עברין מין בפיקוח. 

מאז 1/7/2010 שומעים מחברי כנסת שבאים והולכים שהם רוצים להחמיר את הענישה בכל הנוגע לפגיעה בילדים, (הרחבת תחולתו של חוק הגנה על הציבור מפני עברייני מין על עבירות החזקת חומרי פורנוגרפיית קטינים) הרי נמאס לכולם לשמוע על אדם שפוגע בילדה בת 4 בחצר ביתה ובסופו של דבר נידון ל9 חודשי עבודות שירות. התפקיד לשינוי חוקים הוא בידי הכנסת, ומה הם עושים בפועל, מחקרים ודיונים בכנסת (וברקע פקידי אוצר שמתמחרים את הכל ומזהירים מפני ההוצאה הצפויה) ואז מגיעים למסקנה ומגישים הצעת חוק. נשמע פשוט? אז למה לוקח 12 שנה? הכנסת פועלת: א. שקורה משהו אישי לאחד מחבריה, ב. שזה מאוד פופוליסטי. 

בשנת 2020 נפתחו כ 10,000 תיקים במוקד 105 שקשורים לפגיעות בילדים דרך רשת האינטרנט. נניח רק חצי מאותם חשודים יגזר כנגדם עונש מאסר בפועל בהתחשב בחלום עתידי שיתקנו חוקים להתאים למציאות של שנת 2022,  אין איפה לשים עוד 5,000 אסירים, בתי הכלא מלאים עד אפס מקום. להקים עוד בתי כלא מבחינת המדינה לא בא בחשבון, ועלות אסיר למדינה הוא בערך 126,000 שח בשנה.

 

אבי דוביצקי בתי כלא צפופים
אבי דוביצקי בתי כלא צפופים

נניח שדינם של אותם 5,000 איש יהיה שנה בכלא, נטו. העלות  630 מיליון שקל ש״ח, מבלי לקחת בחשבון העלות של תחנות משטרה,  מערכת פרקליטות המדינה שפרוסה ברחבי הארץ, ומדורים הפלילים בבתי המשפט. בסיכומי של דבר,  בקלות אפשר להכפיל את העלות ל 1,260,000,000 ש״ח. זו העלות להעמיד לדין ולאסור 5,000 איש בשנה, 13 בכל יום. (בפועל המספר הוא כ-260) כרגע נסתפק במספר המזל 13.

המחוקק הבין שאי אפשר לשלוח את כולם לכלא ודאגו ש ״ניסיון״ לבצע מעשה מגונה בילדה,למשל, יגרור עונש מופחת בהרבה מאשר מעשה מגונה בפועל!  העונשים הם בדרך כלל עבודות שירות, ובכך המדינה חוסכת מאות מיליונים בשנת. על מנת להקטין את הסיכוי שעבריין שנתפס 4 פעמיים יחזור לכלא בפעם החמישית, בתי המשפט נותנים עונש על תנאי לתקופה קצרה. אין חוק שאומר שצריך לתת עונש כבד יותר לאדם ששוב ושוב פוגע בילדים. בית המשפט מחויב להיות נדיב במתן גזר הדין בהעדר חובה לנהוג אחרת.

לו כל התקציבים היו הולכים לאכיפה אמיתית, והיו קובעים עונש מינימום לאנסי ילדים שפוגעים שוב ושוב, לא היה נשאר תקציב העלות שכר לח״כים , ושלל סעיפי ההוצאות שעומדים לרשותם, ולכן לא יהיה כל שינוי אמיתי מערכתי שיוביל לצמצום התופעה אלה רק להנציח לדורי דורות את המצב הקיים, הכל עניין של עלות מול תועלת, ומבחינתם שהילדה בת ה 4 תאנס פעם ב… זה כלול בתקציב.

עדכון אומדן עלות - קובע מה יעלה בגורל ילדיכם

אבי דוביצקי כמה עולה להציל ילדים
אבי דוביצקי כמה עולה להציל ילדים
אבי דוביצקי כמה עולה להציל ילדים
אבי דוביצקי כמה עולה להציל ילדים
אבי דוביצקי כמה עולה להציל ילדים
אבי דוביצקי כמה עולה להציל ילדים
אבי דוביצקי כמה עולה להציל ילדים
אבי דוביצקי כמה עולה להציל ילדים