איך מגינים על ילדינו מסכנות ברשת?

אבי דוביצקי
אבי דוביצקי

אבי דוביצקי מסביר איך מגינים על ילדינו ברשת וכמה טריקים למקרה חירום.

הורים יקרים,

רק הורה יכול להבין כמה שאנחנו חרדים לשלומם של ילדינו. מהרגע שהם נולדים שלא יחנקו ממשהו שהם מכניסם לפה, לרגעים שהם מתחילים לזחול וללכת לכל פינה בבית ועד שהם הולכים לצבא. זו דאגה לכל החיים. לפעמיים אנחנו מתעייפים ורוצים קצת מנוחה, קצת זמן לעצמנו. פעם הינו הולכים לסרט ומזמיניים בייבי-סיטר לכמה שעות. מאז הרבה דברים השתנו, היום שהולכים למרכז קניות ורואים הורים עם ילדים קטנים וכמעט כל ילד אוחז בטלפון או טבלט ביד שההורים יוכלו להתרכז בקניות, וזה לא נגמר בזה. במפגשים משפחתיים המבוגרים מדברים ובפינה בצידו השני של החדר הראשים של הילדים כפופים לכיון הטיק טוק או יו-טיוב. המפדלים (מילה נרדפת לפדופילים) יודעים זאת והם מנצלים את מצוקת ההורים שרק מבקשים קצת שקט. במרוץ השנים הם כבר מתחברים לואטסאפ, אינסטאגרם, וכל אפליקציה אפשרית. מהצד הכל נראה תמים אבל לא כך הם הדברים.

כאן מתחילה הבעיה. כהורים אנחנו שמחים שיש לנו דרך לקבל את השקט הזה אבל השקט הזה בא במחיר שאנחנו יודעים אבל בוחרים להתעלם ממנו לעיתים עד שיום אחד מתעוררים ולא מבינים מאיפה זה בא לנו. 

לתת לילדים שלנו היום טלפון שיש בו גישה לאינטרנט ללא חסמים זה כמו לתת להם לצאת למועדון חשפנות בלי מלווה ביום שישי בלילה. בודאי שלא הייתם עושים כזה דבר אבל בפועל מועדון החשפנות הוא בכף היד של כל ילד וילד, והגיל של הילדים שנהפכים לקורבן נהיה יותר צעיר. ראינו כבר ילדות בנות 9 נופלים קורבן לאנשים חולים שמחפשים נקודתית אותם באתרים שנראים תמימים לחלוטין.

אבי דוביצקי הגנה על ילדים ברשת
אבי דוביצקי הגנה על ילדים ברשת

עכשיו אני ישמע לכם כמו סופר נני (מיכל דליות) ואומר לכם בצורה הכי פשוטה שזה מתחיל מגיל מוקדם. כאשר יש קשר ישיר וטוב עם הילדים הם יספרו לכם הכל. לפעמיים דברים שלא תרצו לשמוע וצריך להגיב בצורה הנכונה, אחרת לא יספרו לכם כלום, גם לא על האיש שהציעה לכם כסף וירטואלי ברובלוקס בתמורה למספר הטלפון שלהם ו תמונות חושפניות. במידה ואתם מפחדים להראות כאילו אתם חודרים להם לפרטיות את האלטרנטיבה הרבה יותר מבוסכת למי שלא מבין במחשבים ואינטרנט. 

  1. חפשו בעזרת מושג המפתח Parental Control כלים שונים למניעת חשיפה של ילדים לחומרים מיניים ולבקרה עליהם.
  2. קבעו פילטרים לצמצום הסיכון לקבלת תוצאות המכילות חומרים למבוגרים, כולל פורנוגרפיה, בעזרת מנועי חיפוש כגון Google, Yahoo ו-Bing.
  3. קבעו את רמת הפרטיות של המשתמש בהגדרת החשבון באתרי מדיה חברתית פופולריים כגון YouTube ופייסבוק.
  4. עקבו אחר הפעילות של הילדים באינטרנט בעזרת אפליקציות ייעודיות לטלפונים חכמים ולטאבלטים.
  5. השתמשו באפליקציות ובשירותים לסינון תכנים שמציעים ספקי אינטרנט באתרים שלהם.
  6. מנעו Pop Ups (חלונות צצים) בהגדרות הדפדפן, לצמצום האפשרויות שהקטינים יגיעו לתוכן בלתי רצוי.
  7. דאגו שהמחשב יהיה במקום מרכזי בבית.
  8. הקפידו שהטלפון או הטאבלט יישארו בלילה מחוץ לחדר הילדים.
  9. הגיעו עם הילדים להסכמה לגבי האתרים והאפליקציות המתאימים להם ועל היקף זמן הגלישה.
  10. הסבירו לקטינים את ממד אובדן השליטה ברשת: ברגע שלחצו על כפתור “שלח”, אין דרך חזור, לא ניתן למחוק את התוכן מהרשת והתפוצה של התמונה/סרטון כבר לא בשליטתם.
  11. הנחו את הקטינים להימנע מהזנת פרטים אישיים ומזהים בפרופיל וממסירתם בשיחות.
  12. הורו לילדים לא להיפגש עם מישהו שהכירו ברשת, ודאי שלא בלי אישור הורים.
  13. למדו את הילדים כי זהויות ברשת יכולות להיות שקריות והורו להם לא לפתוח הודעות, מיילים, קישורים וכו’ מאנשים שאינם מכירים.

אבי דוביצקי ממליץ קשר פתוח וגלוי ככל האפשר עם ילדיכם על מנת למנוע אסון עתידי

לכן עדיף את ההצעה המקורית של קשר פתוח וגלוי עם הילדים זה לא רק טוב לגלישה בטוחה באינטרנט אלה לקשר שלכם בכללי. 

במידה והקשר שלכם הוא על הפנים ואם לא יודעים איך לשקם אותו ומפחדים להפר את הפרטיות של המתבגרים שלכם אבל חוששים לשלומם ורוצים לדעת מה הם מסתירים. מה עושים? הנה כמה טיפים שאולי יאבדו בתנאי שלא יגלו מה שאתם עושים.

  1. תגלו את הסיסמה שלהם לטלפון, ושהם לא ליד הטלפון פשוט כנסו ותבדקו. שהם ישנים, מתקלחים, או סתם לא שמים לב שהשאירו את הטלפון ללא השגחה.
  2. במכשירי אנדרויד אפשר להתקין תוכנות ריגול ומעקב בטלפון ללא ידיעת הילדים, אבל כאשר אין ידע כיצד לעשות את זה תעשו שיעורי בית לפני ההתקנה.
  3.  ובמקרה שכל האופציות האלה לא עובדים ואין מנוס וכל האורות והדגלים האדומים פוגעים לכם הישר לפנים צריך לקחת את המכשיר מבלי שישימו לב, ולאחר שהם יחפשו את המכשיר כמה שעות תרגיעו אותם ותגידו להם “נקנה לכם חדש.” לפי ההתנהגות תוכל לראות כמה שהם נלחצים מהעובדה שהטלפון נעלם ושהמידע ממנו יגיע לאחרים. קחו את הטלפון למומחה שיבדוק את התוכן ותגיעו למסקנות האם עשיתם מעשה נבון או סתם נלחצתם.
  4. כמובן שאפשר גם לפנות ילדים ולהסביר להם שאתם בעלי הבית ואתם אחראים לשלומם עד גיל 18 ואתם משלמים את חשבון הטלפון ואתם דואגים שמשהו לא בסדר ומבקשים הסברים, ולא קו הטלפון ינותק. זה לא בטוח יעבוד עם כולם אבל שאין ברירה צריך לנהוג באחריות מאחר ובסופו של יום אתם ההורים והם הילדים.